Hindistan, Orta Asya ülkeleriyle Çabahar Limanı’nın geliştirilmesi konusunu görüştü

Hindistan-Orta Asya Ortak Çalışma Grubu, üye ülkelerin denize erişimini sağlamak için İran’daki Çabahar Limanı’nın geliştirilmesi konusunu ele aldı.

Ortak Çalışma Grubu üyeleri Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan’dan bakan yardımcıları ve kıdemli yetkililer, Hindistan’ın Mumbai kentinde bir araya geldi.

12-13 Nisan tarihlerinde ilk toplantısını düzenleyen Ortak Çalışma Grubu, görüşmelerin ardından ortak açıklama yayımladı.

Açıklamada, grubun, üye ülkelerin denize erişimini sağlamak için İran’daki Çabahar Limanı’nın geliştirilmesi konusunu görüştüğü ifade edildi.

Çabahar Limanı’nın Afgan halkına insani yardım ulaştırılması ve Afgan iş adamı ile tüccarlara ekonomik fırsatlar sağlanması açısından önemine vurgu yapılan açıklamada, Hindistan’ın Afganistan’a toplam 2,5 milyon ton buğday ve 2 bin ton bakliyat sevkiyatı yapmak için limanı kullandığı belirtildi.

Açıklamada, ülkelerin, Hindistan ve Orta Asya ülkeleri arasındaki ticaretin ve bölgesel bağlantıların geliştirilmesi konusunda anlaştığı ifade edildi.

Ülkeler arasındaki bağlantıların güçlendirilmesine yönelik projelere öncelik verilmesi gerektiğine vurgu yapılan açıklamada, ülkelerin, özel sektörün de bu bağlantıda aktif şekilde rol oynamasının öneminde mutabık kaldığı kaydedildi.

Çabahar Limanı’nın önemi

Hindistan, İran’ın güneydoğusundaki Çabahar Limanı’nı kullanarak Orta ve Güneydoğu Asya ülkelerine ulaşmayı hedefliyor.

Pakistan’dan geçmeden Afganistan ve Doğu Avrupa’ya ulaşabileceği alternatif ticaret yolları inşa etme çabasındaki Hindistan’ın girişimlerinin İran’ın Çabahar Limanı jeoekonomik ve stratejik önemini arttırıyor.

Hindistan, Afganistan’la Çabahar Limanı’nın geliştirilmesi ve Türkmenistan’la ortak yapılan “Uluslararası Kuzey-Güney Ulaştırma Koridoru Hükümetler Arası Anlaşması” projelerine özel önem veriyor.

İran’ın resmi ve yarı resmi haber ajanslarına göre, Çabahar liman kenti, Afganistan, Türkmenistan, Özbekistan, Kazakistan ve Rusya’nın doğusuna yük sevkiyatı için en kısa ve ucuz transit güzergah niteliğini taşıyor.

Liman yetkilileri ise Çabahar’daki 6 büyük iskelenin 2,5 milyon ton kapasite ile faaliyet gösterdiğini, bu iskelelere 50 bin ton kapasiteli gemilerin demir atabildiğini söylüyor. Yakın gelecekte 70 bin tonluk kapasiteli gemilerin yanaşabilmesi için gerekli çalışmaların tamamlanmasıyla Pakistan’daki Gwadar liman kentinin kapasitesinin üzerine çıkılması öngörülüyor.

Hindistan-Orta Asya Birinci Liderler Zirvesi’nde, Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmenistan ve Özbekistan, bu ülkelerin denize erişimini sağlamak, İran’daki Çabahar Limanı’nı geliştirmek için başka bir ortak çalışma grubu kurmaya karar vermişlerdi.

Hindistan, Çabahar Limanı ve çevresindeki demir ve kara yollarının geliştirilmesi için 500 milyon dolara kadar yardım sözü vermişti.

Çabahar Limanı’ndan Afganistan ve Orta Asya’ya uzanan, transit taşımacılıkta kullanılacak kara ve demir yolu bağlantısı yatırımlarını içeren “Çabahar Anlaşması”, 23 Mayıs 2016’da Tahran’da İran Cumhurbaşkanı Hasan Ruhani, Afganistan Cumhurbaşkanı Eşref Gani Ahmedzayi ve Hindistan Başbakanı Narendra Damodardas Modi’nin katıldığı törenle imzalanmıştı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir